Doprava v Norsku

Pro cestu do Norska se běžně využívá především letadla nebo vlastního automobilu (autobusu). Letecké spojení z Prahy-Ruzyně je velmi dobré. Jednoznačně nejlepší je využít široké nabídky norské společnosti Norwegian. Ta létá denně do Osla (letiště Gardemoen) a dvakrát týdně do Bergenu i Trondheimu za velmi výhodné ceny (i 400 NOK). Pro cestu do Osla lze využít i nabídky ČSA nebo nízkonákladového dopravce Wizzair. Ten létá dvakrát týdně za velmi dobré ceny, avšak na vzdálenější letiště Oslo-Sandefjord. Využití leteckého spojení je vhodné, pokud plánujete zůstat na jednom místě anebo cestovat až do oblastí daleko za polárním kruhem.

Norsko

SLEVY NA CESTOVÁNÍ
Využívejte slevové kupóny na cestování. Zdarma!

V případě, že plánujete procestovat celé jižní Norsko, je jednoznačnou volbou vlastí automobil (příp. vlastní autobus). V odlehlých oblastech s řídkou sítí veřejné dopravy je k nezaplacení a ušetří Vám mnoho času. Cesta z Prahy vede z velké části po dálnici přes Berlín, dále je třeba překonat Baltské moře (trajektem z Německa do Dánska či jižního Švédska) a přes Göteborg se dostaneme do Osla, vstupní brány do Norska. Lze využít i dálkových autobusů Student Agency na lince Praha-Oslo. Jezdí třikrát týdně.

Norsko je rozlehlá země a mnoho oblastí je vzdálených a obtížně dostupných. Je potřeba počítat s tím, že cestováním strávíme mnoho času, vždyť cesta autem na úplný sever zabere celé 2 dny. Obecně nejjednodušším způsobem dopravy po Norsku je vlastní automobil. Silniční síť je poměrně řídká. Dálnice s výjimkou krátkých úseků v okolí Osla neexistují. Není pro ně důvod. Hlavní silniční síť je ve vynikající kvalitě a sbíhá se v Oslu. Hlavní tepnou celé země je silnice E6, která začíná v Oslo, vede přes Trondheim a Tromsø a končí až na nejsevernějším mysu Evropy, Nordkappu. Její jižní větev vede přes Göteborg do jižního Švédska. U menších silnic v horských oblastech a daleko na severu je naopak nutné počítat s různou kvalitou povrchu a také s rozmary počasí. Ani v létě nemusí být sněhové řetězy zbytečností. Rychlostní limity jsou přizpůsobeny náročnému terénu (tunely, stoupání, serpentiny) – 50 km/h v obci, 80 km/h mimo obec a 90 km/h na dálnici. Oproti našim zvyklostem je policie velmi přísná a nesmlouvavá a pokuty vysoké. Počítejte také s četnými průjezdními poplatky za tunely a vjezdy do měst. Ceny pohodných hmot jsou o něco vyšší než u nás. Lze říci, že po Norsku se vzhledem k řídké síti a vysokým cenám veřejné dopravy vyplatí cestovat vlastním automobilem v nízkém počtu lidí.

Veřejná autobusová doprava je obecně velmi drahá a síť linek poměrně řídká. V porovnání s jinými druhy dopravně je většinou časově i finančně nevýhodná. Pokud nemáte k dispozici automobil, představuje však často jedinou možnost dopravy do odlehlejších lokalit.

Železniční síť je vzhledem k charakteru terénu velmi řídká. Obhospodařuje ji přepravce NSB. Poskytované služby jsou na vysoké úrovni, vozidla jsou rychlá a pohodlná. Standardní základní jízdenky jsou velmi drahé. Lze však využít speciálních jízdenek tzv. Minipris, která jsou při koupi předem velmi výhodné. Železnice představuje velmi dobrý způsob dopravy z Osla do větších měst (Bergen, Trondheim, Stavanger), kde dosahuje srovnatelných nebo i lepších cestovních časů než automobil či letadlo.

Norsko

Velký význam má v Norsku letecká vnitrostátní doprava. Plánujete-li cestu do oblastí daleko na severu, představuje letadlo jednoznačně nejrychlejší, nejlevnější i nejpohodlnější způsob dopravy. Norská společnost Norwegian létá denně mezi 17 letišti v celé zemi za velmi dobré ceny. Pro cesty do menších letišť lze využít nabídky společnosti Widerøe. Na letištích lze následně půjčit automobil.

Nepostradatelnou součástí dopravy po Norsku je lodní doprava. Především při cestování po západním pobřeží je využití trajektů přes fjordy a na přilehlé ostrovy nezbytností. Různé trajekty a přívozy představují často jedinou možnost překonání daného fjordu či jezera. Důležitou součástí je i pobřežní námořní plavba. Turisticky vyhledávanou atrakcí je Hurtigruta – loď, která se plaví z Bergenu podél celého pobřeží až na samotný Nordkapp a zpět.

Nelze opomenout ani stopování, které je v Norsku mezi turisty populární. Norové jsou na stopaře zvyklí a hlavně na severu se Vám málokdy stane, že musíte čekat delší dobu. Pokud tedy máte štěstí a někdo vůbec jede okolo.